سبدخرید خالی
 x 

سبد خرید شما خالی است!

جمع کل 0 ﷼

فیلم های سایت

آخرین مطالب

رشد شخصیت از دیدگاه فروید
شنبه, 01 ارديبهشت 1397
Thumbnail نگاه اجمالی دیدگاه فروید در مورد رشد شخصیت تا حد زیادی متاثر از دیدگاه او نسبت به اهمیت غریزه جنسی است و به همین جهت مراحل مختلف رشد شخصیت را با توجه به مناطق شهوت زا نامگذاری کرد. او اعتقاد داشت که در سنین مختلف یکی از مناطق شهوت زای بدن اهمیت...

ماشین حساب آنلاین

عکس های سایت

دانلود فیلم

هستی دانلود , دانلود فیلم , دانلود فیلم رایگان , دانلود فیلم جدید , دانلود فیلم خارجی , دانلود سریال , دانلود فیلم با لینک مستقیم

خبرنگاران جوان

www.Yjc.ir

دوربین عکاسی

وبلاگ گروه پیکسل

عجیب ترین

یک حلقه عجیب

شایعه

سلام - خوش آمدید دل نوشته ای با شما : شاید برای شما عزیزان هم مهم باشد تا بدانید که چرا ما بدون هرگونه پشتیبانی یا حمایتی ، به چنین کار تحقیقاتی طاقت فرسایی دست زده ایم؟ و اساسا چه فایده ای برایمان داشته است؟ باور به حقیقت و انسانیت (که به تمام معنا می توان آن را در مکتب اهل بیت (ع) یافت) در دنیایی که بزرگترین سرمایه انسانها عمرشان است و هر باور و اعتقادی صرف نظر از حق یا نا حق بودن آن تعیین کننده سرنوشت آنان است، ما را به ورود به این عرصه واداشت ... تا برای رضای خداوند مهربان و خدمت به جامعه انسانی و اسلامی، توضیحات و مستندات شایعات را جمع آوری نموده و در معرض قضاوت شما حق جویان قرار دهیم . چرا که باور هر شایعه ای می تواند مسیر اعتقادی و زندگی ما را تغییر داده و خدای ناکرده باور فریب بجای حقیقت ، ما را به بازنده حقیقی میدان زندگی مبدل خواهد نمود. این واقعیت که استکبار جهانی با ابزار مختلف سعی دارند تا انسانها را به دنیای بی خدایی و دنیاپرستی که در حقیقت همان شیطان پرستیست و ادارند غیر قابل انکار است . لذا علی رغم اینکه سایت هایی دراین راستا همواره در تلاشند تا در رفع شایعات موثر واقع گردند (و حقیقتا جای تقدیر فراوان دارد) لیکن بنا به دلائلی که در عبارات زیر بدان اشاره میگردد ، این تلاشها تاکنون پاسخگوی نیاز جامعه نبوده است و ما جمعی از کاربران شبکه های اجتماعی به ایجاد این پایگاه اینترنتی روی آوردیم: 1. رویکرد اغلب این سایتها تخصصی و علمی بوده و در اغلب شایعات که اتفاقا به دلیل فراگیر شدن آنها بسیار مضر و خطرناک هستند، ورود نمی کنند . 2. پاسخ های تنظیمی این سایتها مشروح و سنگین بوده که برای کاربران عمومی شبکه های اجتماعی قابل بهره برداری نبوده و در صورت استفاده نیز به دلیل موجز نبودن مطلب از اقبال زیادی برخوردار نمی شده است . علی رغم دقت و تلاشی که در تهیه پاسخهای این سایت اعمال می گردد، این جمع خود را مصون از اشتباه نمی داند و پیوسته آمادگی دارد تا نسبت به اصلاح مطالبی که خلاف آن اثبات شود اقدام نماید . در صورت نتیجه بخش بودن کار برای شما مخاطب عزیز ، تقاضامندیم که با نظرات وانتقادات خود ما را دراین راه ارزشمند یاری فرمائید . بنا به محدودیت های موجود فعلا از انتشار نظرات معذوریم اما روزانه در چند نوبت از نظراتتان بهره می بریم . لطفا با انتشار پاسخهای تهیه شده در شبکه های اجتماعی و گروههایی که عضویت دارید در ثواب این حرکت شریک باشید . با تشکر - سایت شایعات

سنجش سرعت اینترنت

حقیقت مرگ از نگاه قرآن چیست؟

قرآن کریم بر خلاف پندار کسانی که مرگ را فنا و نیستی می‌دانند، بر بقای انسان پس از مرگ تأکید می‌کند و هرگز مرگ را نابودی تلقی نمی‌کند.

 
مرگ

 

حقیقت انسان را روح مجرد او شکل می‌دهد و با مرگ، روح از بدن جدا می‌شود. وجود و حیات انسان در مرحله دنیوی مانند کودک در گهواره است. مکانی مانند دنیا و تکان‌دهنده‌ای مانند زمان او را به حرکت در‌ می‌آورد تا او به حد کمال جوهری خود برسد، ولی زمانی که به نهایت بلوغ رسید، ناگریز باید خارج شود و این خروج از بدن و مکان و زمان، همان مرگ است.

قرآن کریم بر خلاف پندار کسانی که مرگ را فنا و نیستی می‌دانند، بر بقای انسان پس از مرگ تأکید می‌کند و هرگز مرگ را نابودی تلقی نمی‌کند.

از منظر قرآن کریم حقیقت مرگ انتقال روح از عالم طبیعت به عوالم دیگر و بازگشت انسان به سوی خداست.

قرآن از مرگ با تعابیر مختلفی یاد کرده است:

1. چشیدن: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ ... ؛ هر جاندارى (به ناچار) چشنده مرگ است ،...»(1) اگر انسان به کلی نابود و فانی شود، دیگر چشیدن معنایی نخواهد داشت.

2. توّفی: این تعبیر در مورد مرگ در حدود دوازده بار به کار رفته است که به معنای دریافت کامل است و از آنجا که خداوند دریافت‌ کننده است، مرگ به معنای بازگشت به سوی خداوند خواهد بود.

3. آیاتی که از مرگ به رجوع و سیر به سوی خداوند تعبیر کرده است: «إِلَى رَبِّكَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ؛در آن روز (روز مرگ) سوق و حركت به سوى پروردگار توست (از ملاقات برزخى، قیامت، حضور در محكمه، محاكمه تا بهشت یا جهنم)»(2) این آیات نیز گواه نابود نشدن انسان با مرگ است.

4. تشبیه مرگ به خواب و استعمال توفی در مورد هر دو(3) گواه بر این حقیقت است که انسان هم‌چنان که می‌خوابد، نیست و نابود نمی‌شود؛ با مرگ نیز از بین نمی‌رود.

در سخنی از امام باقر(علیه السلام) آمده است: «مرگ، همان خوابى است كه هر شب به سراغتان مى‏آید؛ با این تفاوت كه مدتش طولانى است»(4)

 عمومیت و حتمیت مرگ

مرگ سنتی همگانی است و خداوند بقا و جاودانگی حیات دنیوی را برای هیچ کس قرار نداده است.(5) در این جهان هرچه غیرخداوند است، فانی است و تنها ذات پروردگار عالمیان است که باقی خواهد ماند.(6)

بر اساس این آیه موجودات عاقل و ذی‌شعور زمین سرانجام فانی می‌شوند و همزمان با پایان یافتن حیات دنیوی، عالم آخرت آغاز می‌شود و این دو از نعمت‌های الهی‌اند؛ زیرا حیات دنیوی مقدمه حیات آخرت است و انتقال از مقدمه به غرض و غایت نعمت است؛ چنان‌که مراد از فنای در آیه همین است، نه فنای مطلق.(7)

اگر مرگ نبود، انسان در زندگی با دشواری‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شد که او را از طلب روزی و امرار معاش باز می‌داشت. بنابراین تقدیر مرگ برای انسان امری کاملا حکیمانه است

 

وجه نعمت شمردن آن است که در این امر، یعنی فنا، همگان را مساوی قرار داده است.

وجه سوم اینکه مردن، مقدمه رسیدن به ثواب است و تنبیه بر اینکه دنیا تداوم ندارد.

احتمال دیگر این است که مرگ لطف است برای مکلف؛ زیرا اگر خدا ثواب را در همین دنیا می‌داد، مستلزم الجاء و اضطرار برای عمل بود و این موجب می‌شد که استحقاق ثواب حاصل نشود. از این رو خداوند مرگ را فاصله میان ثواب و عمل قرار داد تا بنده، اطاعت را برای خوبی آن به جای آورد و آن‌گاه مستحق ثواب آن شود.(8)

از آیه شریفه «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ» عمومیت مرگ نسبت به تمامی انسان‌ها فهمیده می‌شود.

همچنین از منظر قرآن مرگ حتمی و گریزناپذیر است. هیچ کس نمی‌تواند از چنگال مرگ بگریزد.(9) هم‌چنان که هیچ کس نمی‌تواند آن را از خود دور کند(10) و مرگ انسان را در هر کجا که باشد، می‌یابد.(11) او در این امر هیچ‌گونه اختیاری ندارد و هیچ کس نمی‌داند که در چه زمان و مکانی از این دنیا کوچ خواهد کرد.(12)

امتحان

 

قرآن به فلسفه حتمی و گریزناپذیر مرگ اشاره و در آیه «

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً وَإِلَیْنَا تُرْجَعُونَ »(13) بر امتحانی بودن آفرینش هر نفسی تأکید کرده است.

روشن است که امتحان مقدمه امر دیگری است و ورای هر مقدمه‌ای ذی‌مقدمه‌ای است و هم‌چنان که پس از امتحان نتایج آن در وعد مشخص اعلام می‌شود، برای حیات دنیوی انسان نیز سرانجامی هست و همه به سوی خداوند باز می‌گردند و او بین آن‌ها داوری می‌کند و آنان نتایج اعمال و رفتار خویش را دریافت می‌کنند.(14) بنابراین اگر حیات دنیوی مقدمه حیات دیگر است، تحقق مرگ ضروری و گریزناپذیر خواهد بود.

درباره علت مرگ نیز نظریات مختلفی مطرح شده است. برخی علت آن را فساد مزاج و بنیه انسان دانسته و برخی دیگر آن را از این رو ضروری دانسته‌اند که اگر مرگ نبود، مکان و غذای لازم برای ادامه حیات انسان‌ها باقی نمی‌ماند.

برخی دیگر تحقق عدالت الهی و دریافت پاداش و کیفر را علت ضرورت مرگ بیان کرده‌اند.

برخی دیگر وجود کائن بودن و نه مبدع بودن انسان را دلیل ضرورت مرگ دانسته‌اند؛ زیرا هر موجود کائنی به این دلیل که علت تام آن معروض حرکت و زمان واقع می‌شود و هر حرکتی سرانجام پایان می‌پذیرد، زوال ناپذیر است.(15)

مرگ لطف است برای مکلف؛ زیرا اگر خدا ثواب را در همین دنیا می‌داد، مستلزم الجا و اضطرار برای عمل بود و این موجب می‌شد که استحقاق ثواب حاصل نشود

 

آیه شریفه «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَكُمْ...»(16) بیانگر این است که چون غرض از آفرینش حیات و موت انسان‌هاست؛ پس غرض از مرگ همان تحقق عدالت الهی و دریافت پاداش و عذاب اخروی است. برخی روایات نیز به برخی علل مرگ اشاره کرده‌اند.

در سخنی از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «در روزگاران گذشته عده‌ای به پیغمبری که داشتند، گفتند: دعا کن پروردگارت مرگ را از ما برگیرد. آن پیغمبر برایشان دعا کرد و خداوند مرگ را از آنان برداشت. پس تعدادشان افزایش یافت به حدی که منازل و خانه‌ها برایشان تنگ شد و نسل زیاد گشت، ‌و صبح که می‌شد مرد (خانه) مشغول غذا دادن به پدر و پدربزرگ و مادر و پدر و پدربزرگ خود می‌شد و آن‌ها را نظافت می‌کرد و به سر و وضعشان رسیدگی می‌نمود.

این بود که از کسب و کار افتادند پس گفتند: از پروردگارت تقاضا کن ما را به همان حالی که داشتیم بازگرداند. پیامبرشان از پروردگارش خواهش کرد و خداوند آن جماعت را به حال اولشان بازگردانید»(17)

اگر مرگ نبود، انسان در زندگی با دشواری‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شد که او را از طلب روزی و امرار معاش باز می‌داشت. بنابراین تقدیر مرگ برای انسان امری کاملاً حکیمانه است.

 

پی‌نوشت ها:

1.  آل‌عمران: 185.

2.  قیامة: 30 و نیز ر.ک: فجر: 27 و 28.

3.  صدوق، معانی الاخبار، ص 289.

4.  زمر: 42.

5.  انبیاء: 34.

6.  الرحمن: 27 – 26.

7.  المیزان، ج19، ص 101.

8.  مجمع‌البیان، ج 9 و 10، ص 206.

9.  جمعه: 8؛ احزاب: 16.

10. آل‌عمران: 168.

11. نساء: 78.

12. لقمان: 34.

13. انبیاء: 35.

14. المیزان، ج 14، ص 287.

15. اسعدی، قرآن و مسئله معاد، ص 81.

16. ملک: 2.

17. بحارالانوار، ج14، ص 463.

Pin It

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جستجوی آگهی ها

ما را در شبکه ها دنبال کنید...

آمار سایت

امروز173
دیروز409
هفته927
ماه جاری8766
مجموع229995

اطلاعات بازدیدکننده

  • آی پی شما 54.198.134.104
  • مرورگر شما Unknown
  • ورژن
  • سیستم عامل Unknown

چه کسی آنلاین است

2
Online

1397-02-05

تاریخ و زمان

چهارشنبه, ۲۵ آوریل ۲۰۱۸
چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
چهارشنبه, ۰۹ شعبان ۱۴۳۹

وضعیت آب و هوا

Sunny

20°C

Tehran

Sunny
Humidity: 32%
Wind: SE at 17.70 km/h
Thursday
Partly cloudy
13°C / 26°C
Friday
Cloudy
15°C / 27°C
Saturday
Scattered showers
17°C / 26°C
Sunday
Partly cloudy
15°C / 25°C

دانش و فن آوری

برترین ها | bartarinha.ir

ایرنا خبرگزاری ج ا ا

مطالب تصادفی

sms shovra

اخبار روستا
1- امسال محصولات خوب به ترتیب 1-توت2-گردو-3- بادام-4-دامداری
2-گشاورزان با مامورین سرشماری همکاری لازم راداشته باشند
3-گشاورزان ومالکین بهترین سرمایه را دارید.(اب)تشکیل شرکت تعاونی ابیاری مکانیزه اقدام نمایید
4-جهت جمع اوری درخت خشگ در باغهای خود اقدام نماید

 

5-جمعیت روستا در فصل بهار وتابستان .ماه شهریور بالای 80خانوارجمعیتی 300نفر
6-در ماه رمضان هر30شب افطاری حدودا روزانه 200نفر
7-تقدیر وتشگر از بخشدار محترم کوهپایه و اداره گاز جهت گاز رسانی به روستای فخراباد(مزراچی)
8-تقدیر وتشکر از بخشدار محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان جهت زیرسازی خیابان اصلی روستا واسفالت در حال اجرا

9-صدور 80سند وتحویل به ساکنین روستاتوسط بنیادمسکن وتشکیل 30 پرونده حهت صدور سند
10-شرکت در جلسات بنیادمسکن طرح هادی وتصویب ان مراحله اداری ان طی میکنند
11- احداث ساخت حمام عمومی واتمام 95درصدی جهت بهربرداری
12-تخریب قسمتی از حمام قدیم طبق طرح هادی وموصوبه شورا اصافه بع خیابان اصلی روستا

13-نصب گل دسته در مسجد جامعه روستا
14-پیگیری اسفالت ودر خواست ساکنین روستا از روستای جزه الی روستای دخراباد
15پیگیری اسفالت روستای فخراباد به جاده اصلی دخراباد
16- جابجایی تیر برق در جاده اصلی روستا با هزینه 60/000/000ریال به اداره برف اصفهان
17-گزارش عملکرد از طریق پیامگ ماهیانه وکتبی هرسه ماه به صورت شفاف(شورای اسلامی روستای دخراباد علی ایزدی)

sms-heyat

مراسم چهلمین روزدرگذشت مرحومه مغفوره فاطمه توکلی(همسرمرحوم حاج رحمان)روزدوشنبه ازساعت 14الی 15:30درمسجدلرزاده

وبعددرقطعه48برگزارمیگردد

فاطمه نوروزعلی

جهت مشاهده فیلم اینجا را کلیک نمایید.

 

 
خبرنامه گوحق