بمب اتم نه

bom atum

اگر دست‏خود را به سوى من دراز کنى تا مرا بکشى من دستم را به سوى تو دراز نمى‏کنم تا تو را بکشم چرا که من از خداوند پروردگار جهانیان مى‏ترسم (۲۸)المائده

کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور، در بیانیه‌ای دولتی اعلام کرد که تأسیسات تولید پلوتونیوم و غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا در مجتمع هسته‌ای یونگ بیونگ «بازیابی، تغییر یا تنظیم شده‌اند و کار عادی خود را از سر گرفته‌اند».
اعلام از سرگیری فعالیت تأسیسات تولید سوخت بمب اتمی کره شمالی، تنها یک روز پس از آن بود که این کشور هشدار داده بود آماده است پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر را از سر بگیرد. این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند و می‌توانند حتی تهدیدی برای خاک آمریکا باشند.
کره شمالی گفته است که این آزمایش در هفتادمین سالگرد تأسیس حزب حاکم این کشور در هجدهم مهر ماه انجام خواهد گرفت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که برای پایان بخشیدن به تهدید اتمی کره شمالی به چیزی بیش از تحریم‌ها نیاز است، چرا که قطع ارتباط کره شمالی با بازار جهانی باعث شده که فشارهای اقتصادی آمریکا در مقایسه با مورد ایران، کمتر اثرگذار باشد.
آسوشیتدپرس که این سخنان آقای کری را روز چهارشنبه ۲۵ شهریور از واشینگتن مخابره کرده، به نقل از رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا نوشته است که هدف آمریکا در مورد کره شمالی، همچنان تغییر نکرده و ایالات متحده به دنبال راه حلی صلح‌آمیز برای خلع سلاح اتمی کره شمالی است.
عصر زور
کره شمالی خوب میداندکه زور گویی آمریکا با تکیه به تسلیحات اتمی است ؛ قابل ذکر است که آمریکا اعلام کرده ؛زرادخانه هسته ای این کشور تا ماه سپتامبر سال میلادی گذشته شامل حداقل ۵۱۱۳ کلاهک اتمی بوده است.
بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.
بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناگازاکی تا به امروز تنها موارد استفادهٔ جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان است.
پس از این دو بمباران، دولت ژاپن تسلیم شد.
درواقع این تسلیم تنهاتسلیم ژاپن نبود بلکه تسلیم کشورهای ضعیف در برابر دارندگان بمب اتم بود اندکی بعد شوروی به بمب اتم رسیدو از صف تسلیم خارج شد – هم اکنون علاوه بر آمریکا و روسیه کشورهایی مانندانگلستان فرانسه چین؛هند اسرائیل پاکستان کره شمالی جزء دارندگان بمب اتم می باشند.
امروز کمتر دولتی است که به هنگام گفتگو با کشوریاهمان دولت دیگر موضوع قدرت اتمی طرف مقابل( یا تحت حمایت دارندگان اتمی ) را جزء ملاحظات ذهنی خود قرار ندهد. چرا که بمب اتم وزنه سنگینی در معادلات سیاسی که نمیتوان آنرا نادیده انگاشت .
آمریکا تنها کشور استفاده کننده از بمب اتم هرگز ابراز شرمساری نکرد و بر داشتن آنرا مباهات نموداخیراٌ نیز بارها بارها خطاب به ایران گفته است گزینه نظامی روی میز است همه خوب میدانند که او اشاره دارد به بمب اتم .
بمب اتم و ایدئولوژی
ایدئولوژی به مجموعه‌ای از باورها و ایده‌ها گفته می‌شود که به عنوان مرجعِ توجیهِ اعمال، رفتار و انتظاراتِ افراد عمل می‌کند.دررابطه با بمب اتم دو ایدئولوژی بوجود آمده یکی ایدئولوژی دنیوی از نوع کره شمالی که معتقد است در مقابل بمب اتم میتوان بمب اتم داشت و از زور گویی جلوگیری کرد و ایدئولوژی مذهب شیعه که دارا بودن بمب اتم را خط قرمز محسوب نموده و بدان تن نمیدهد. شخصاٌاگر مخیر به دفاع و استفاده از بمب اتم (حتی مشروط به پیروزی برحریف ) و یا مردن باشم دومی را انتخاب میکنم چرا که معتقدم خط قرمز را رعایت نکرده و چه بسا پیروز شوم ولی مطمئن به مواخذه سرای دیگرهستم .
تکرار واقعه هابیل و قابیل
داستان استفاده از بمب اتم و عدم استفاده از آن بازگشت دارد به واقعه دوبرابر اولیه بشر یعنی هابیل و قابیل , آنگاه که قابیل هابیل را تهدید به کشتن کرد؛ هابیل در پاسخ گفت من از خدای خود میترسم و چنین نخواهم کردقرآن کریم در باره میفرماید:
اگر دست‏خود را به سوى من دراز کنى تا مرا بکشى من دستم را به سوى تو دراز نمى‏کنم تا تو را بکشم چرا که من از خداوند پروردگار جهانیان مى‏ترسم (۲۸)المائده
این رویه ای است که دوازده امام شیعیان از آن پیروی کرده و مرگ را به خروج از خط قرمز ترجیح دادند. امامان شیعه عطا را به لقاء اش بخشیدن تا به دنیابفهمانند که عمل ما در این دنیا بی مواخذه نخواهد بود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.