امام حسن عسگری علیه السلام

امام حسن عسگری
لقب عسگر از آن جهت که حضرت همواره در حسر نظامیان بسر برده

حسن بن علی بن محمد(ع) مشهور به امام حسن عسکری(ع) (۲۳۲۲۶۰ق) یازدهمین امام شیعیان اثناعشری است که به مدت شش سال امامت را بر عهده داشت. او فرزند امام هادی(ع) و پدر امام مهدی(عج) است.

مشهورترین لقب وی، عسکری است که به اقامت اجباری‌اش در سامرا اشاره دارد. او در سامرا تحت مراقبت حکومت عباسی قرار داشت و برای فعالیت‌هایش با محدودیت روبه‌رو بود. امام عسکری(ع) از طریق نمایندگان خود و نیز از راه نامه‌نگاری با شیعیان ارتباط داشت. عثمان بن سعید، نخستین نایب خاص امام زمان(عج)، از نمایندگان خاص وی نیز به شمار می‌رفت.

گزیده سخنان

  • زیبایى چهره، زیبایى آشکارا و ظاهرى است و اندیشه زیبا، زیبایى پنهان و باطنى است.
  • کسى که پارسایى جزء سرشت او وجود و سخاوت جزء طبیعت او و بردبارى دوست او گردد، هم دوستانش و ستایش و تعریف او زیاد خواهد شد و از دشمنانش با این ستایش انتقام مى گیرد.
  • خشم، کلید هر بدى و زشتى است.
  • برترین مردم پیش خدا کسى است که نسبت به حقوق برادرانش آشناتر و در اداى آن حقوق کوشاتر باشد، و کسى که در دنیا براى برادرانش فروتنى کند، او پیش خدا از صدیقین و از شیعیان راستین علی بن ابى طالب(ع) به شمار مى آید
  • انسانى که دو رو و دو زبانه باشد بد بنده اى است، در روبـرو از برادرش تعـریف مى کـند و پشت سر گوشتش را (باغیبت ) مى خـورد، گر نعمتى به او داده شود حسد مى ورزد و اگر گرفتار شود به او خیانت مى کند. 
۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.