اشیاء پرنده مشکوک به فرار زمینی

ارتش ایالات متحده مطمئن نیست که چهارشیء پرنده‌ای که در آسمان این کشور ساقط شده‌اند چه بوده و چگونه توانستند در آسمان بمانند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در روز یکشنبه، در فرمانی اجرایی، دستور سرنگونی یک شیء پرنده دیگر را صادر کرد؛ درمجموع چهار شیء در ماه جاری.

واشنگتن می‌گوید: «از آنجایی که این شیء پرنده در ارتفاع بیست هزار پایی از سطح زمین (۶۱۰۰ متری) در حرکت بود، ممکن بود موجب اختلال در ترافیک هوایی شود.»

یک فرمانده نظامی آمریکایی گفته است که این شیء می‌تواند یک «نوع بالون گازی»، و یا «نوعی سیستم هدایت‌کننده» باشد.

او با اشاره به این چهار شیء پرنده، افزود که نشانه‌ای از «فرازمینی» بودن این اشیا وجود ندارد.

وزارت دفاع آمریکا، آخرین شیء پرنده‌ای را که بر فراز دریاچه هورون در میشیگان و در نزدیکی مرز کانادا سرنگون شده، پرنده‌ای بدون سرنشین با «ساختاری هشت ضلعی» و در اتصال با «ریسمان‌هایی» توصیف کرده است.

این شیء یکشنبه در ساعت ۱۴:۴۲ به وقت محلی (۱۹:۴۲ به وقت گرینویچ) توسط موشکی که از یک جنگنده اف ۱۶ شلیک شده بود، سرنگون شد.

اتفاقات ماه اخیر، سوالات زیادی را در مورد اینگونه پرنده‌ها که در ارتفاع بالا بر فراز آمریکای شمالی پرواز کرده‌اند و توسط نیروی هوایی ایالات متحده ساقط شده‌اند مطرح کرده است.

ژنرال گلن وَن‌هرک، از ستاد فرماندهی شمال ایالات متحده، با اشاره به اینکه «این پرنده‌ها را در طبقه‌‌بندی بالون قرار نمی‌دهد و به دلایلی آنها را “شیء” می‌نامد»، گفته است: «هیچ نشانه‌ای از تهدید وجود ندارد.»

او ادامه داد: «آنچه که ما مشاهده می‌کنیم اجسام بسیار کوچکی هستند که “سطح مقطع راداری” بسیار پایینی» دارند.

گمانه‌زنی‌ها درباره ماهیت این اشیاء و این که ممکن است چه باشند، در روزهای اخیر تشدید شده است.

ژنرال وَن‌هرک در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این اشیاء موجودات فرازمینی باشند، توضیح داد: « من در حال حاضر چیزی را رد نمی‌کنم و تشخیص این موضوع را بر عهده “سازمان اطلاعاتی و ضدجاسوسی” می‌گذارم.»

بقایای اولین بالون سرنگون شده

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر، بقایای اولین بالون سرنگون شده

ایالات متحده آمریکا در ۴ فوریه، یک بالون چینی مشکوک به جاسوسی در سواحل کارولینای جنوبی را پس از چند روز پرواز بر فراز این کشور سرنگون کرد. مقامات آمریکا گفتند که منشا آن چین است و برای نظارت بر سایت‌های حساس استفاده شده است.

چین، استفاده از این بالون برای جاسوسی را رد کرده و آن را وسیله‌ای برای تحقیقات هواشناسی خوانده که از مسیر خود خارج شده است. این حادثه – و تبادلات خشمگین پس از آن – تنش‌ها بین واشنگتن و پکن را تشدید کرد.

پکن، در واکنش به ساقط کردن این بالون، این عمل را «واکنشی نامعقول» از طرف آمریکا خوانده است.

روز یکشنبه، یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده گفت که مقامات چینی پس از چندین روز، به سوالات آمریکا در ارتباط با این بالون‌ها واکنش نشان داده‌اند اما به جزئیات این مکاتبات اشاره‌ای نکرد.

از آن زمان تاکنون، آمریکا سه شیء پرنده ناشناس دیگر را هم سرنگون کرده است.

جو بایدن، یکشنبه (۱۲ فوریه)، دستور سرنگونی یک شیء پرنده دیگر را صادر کرد. روز شنبه (۱۱ فوریه) هم یک شی مشابه بر فراز یوکان در شمال غربی کانادا ساقط شد.

از سوی دیگر و با توجه به شرایط آب‌وهوایی در آلاسکا، ایالات متحده و کانادا همچنان در تلاش در بازیابی بقایای سه شیء اول هستند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است: «احتمال می‌دهیم بالونی که در ۴ فوریه در سواحل کارولینای جنوبی پس از چند روز پرواز بر فراز ایالات متحده سقوط کرد، برای جاسوسی از سایت‌های حساس استفاده شده باشد.»

او اضافه کرد: «اشیاء پرنده‌‌ای که بعد از اولین بالون مشاهده شده‌اند، چه از لحاظ شکل و چه از نظر اندازه، شباهت چندانی به آن نداشته‌اند و تا زمانی که‌ نتوانیم بقایای آنها را پیدا کنیم، توضیحی در باره آنها نمی‌دهیم.»

از سوی دیگر، وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده در سال گذشته بیش از ۱۰ بالون را به حریم هوایی این کشور پرتاب کرده است.

وانگ وِنبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست خبری اعلام کرد: «مواردی از ورود غیر‌قانونی نیروی هوایی آمریکا به آسمان دیگر کشورها هم کم اتفاق نیافتده است.» او با اشاره به حضور بالون‌های آرمریکا در آسمان کشورش افزود که «پرواز تمامی این بالون‌ها بر فراز آسمان چین بدون اجازه پکن بوده است.»

یک مقام آمریکایی روز شنبه به روزنامه واشنگتن پست گفت که این اشیاء پرنده در نتیجه جستجوی گسترده توسط رادارها و همچنین بالا بردن حساسیت حس‌گرهای آنها یافت شده‌اند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، آن را به این تشبیه کرد که یک خریدار خودرو، فیلترهای موجود در یک وبسایت را برای گسترده‌تر کردن جستجوی خود بردارد؛ که در نتیجه، موتور جستجوی آن وبسایت، گزینه‌های بیشتری را به شخص خریدار نشان می‌دهد.

در عین حال، او اضافه کرد که «مشخص نیست این اقدامات منجر به شناسایی اشیاء بیشتر شده است و یا اینکه حملات جدید بخشی از یک اقدام عمدی‌تر از طرف پکن است.»

گاهشمار مشاهده اجسام پرنده

  • ۴ فوریه: جنگنده‌های آمریکا یک جسم مشکوک را بر فراز آسمان کارولینای جنوبی سرنگون کردند. آمریکا می‌گوید شیء ساقط شده بالون تجسسی بوده که از چین برای نظارت بر مراکز حساس فرستاده شده است
  • ۱۰ فوریه: آمریکا یک شیء دیگر را در شمال آلاسکا سرنگون کرد که به گفته مقام‌ها فاقد هرگونه سیستم هدایتی بود
  • ۱۱ فوریه:‌ جنگنده آمریکایی یک «شیء هوایی در ارتفاع بالا» را بر فراز یوکان کانادا در حدود ۱۶۰ کیلومتری مرز ایالات متحده سرنگون کرد. این بالون استوانه‌ای و کوچک‌تر از بالون اول توصیف شد
  • ۱۲ فوریه: جنگنده‌های آمریکا یک شیء پرنده ناشناس دیگر را در نزدیکی دریاچه هورون ساقط کردند

یکی از مقامات ارشد دولت ایالات متحده، به شبکه ای‌بی‌سی گفته که : «به نظر می‌رسد که سه شیء اخیری که توسط جنگنده‌های ما سرنگون شده‌اند احتمالاً بالون‌های هواشناسی بوده‌اند و نه بالون‌های جاسوسی.»

این اظهارات در تناقض با گفته‌های چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا، است که گفته بود این اشیا در واقع بالون‌های نظارتی و جاسوسی هستند.

در ادامه نیز، دبی دینگل، عضو دموکرات مجلس ایالتی میشیگان، و از موافقان سرنگونی اشیاء اخیر در روز یکشنبه، گفت: «ما به اطلاعات بیشتری در مورد منبع، مسیر و هدف این اجسام نیاز داریم. ما همچنین باید بدانیم که چرا این اشیاء پرنده در حال افزایش هستند.»

جان تستر، سناتور دموکرات از ایالت مونتانا، نیز طی واکنشی، به شبکه سی‌بی‌اس گفت: «حوادث دو هفته اخیر و برآوردهای کارشناسان نشان از تهدیدهای فزاینده‌ای دارد که ارتش باید علاوه بر در نظر گرفتن آنها، خطرات احتمالی را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.»

جمهوری‌خواهان از سوی دیگر، بارها دولت بایدن را به دلیل تاخیر در برخورد با اولین بالون مورد انتقاد قرار داده‌اند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.