جنگ جاسوسی چین و آمریکا

ارتش آمریکا می‌گوید حسگرهای اولین بالون چینی را، که بر فراز ایالات متحده سرنگون شده، از اقیانوس اطلس بازیابی کرده است. مقامات آمریکا، چین را منشاء این بالون که در ارتفاع بالا پرواز می‌کرد و پنتاگون آن را وسیله‌ای برای جاسوسی توصیف کرده‌ است. اما پکن با رد این موضوع، آن را وسیله‌ای برای تحقیقات هواشناسی خوانده که از مسیر خود خارج شده بود.

روایت آمریکایی

ستاد فرماندهی شمال ایالات متحده اعلام کرد: «گروه‌های تجسسی، قطعات مهمی از جمله “حسگرهایی با قابلیت بالا” و “تکه‌های الکترونیکی” این بالون را پیدا کرده‌اند.» اف‌بی‌آی در حال بررسی مواردی است که به باور آنها برای تجسس بر سایت‌های حساس نظامی استفاده شده است.

پس از سرنگونی این بالون در ۴ فوریه، نیروی هوایی ایالات متحده ۳ شیء پرنده دیگر را نیز ساقط کرده است. مقامات آمریکا می‌گویند بخش‌های مهمی از اولین سازه را روز (دوشنبه بیست و چهار بهمن)، در سواحل کارولینای جنوبی پیدا کردند. به گفته شبکه سی‌بی‌اس، حدود ۹ تا ۱۲ متر از آنتن این بالون از جمله مواردی است که پیدا شده است.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع نظامی گزارش کردند که از موشک‌های ساید‌وایدر در عملیات دریاچه هورون استفاده شده است. این رسانه‌ها اضافه کردند که اولین موشک سایدوایدر از مسیر خود منحرف و در موقعیت نامعلومی منفجر شد، اما موشک دوم به هدف اصابت کرد. قیمت این موشک‌ها که از جنگنده‌های اف۱۶ شلیک شدند بالای چهارصد هزار دلار است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز(دوشنبه) اعلام کرد که سه شی دیگر از روی احتیاط ساقط شدند و در ادامه اضافه کرد که «سرنگونی این اشیاء هیچ تهدید بالقوه‌ای برای مردم ایجاد نکرد و برای محافظت از امنیت و منافع ما، و همچنین ایمنی پرواز مورد هدف قرار گرفتند.»

پس از اینکه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، برای اولین بار وجود این بالون را بر فراز آمریکا اعلام کرد، مقامات چین سکوت در پیش گرفتند و بعد از حدود ۲۴ ساعت اولین واکنش را نشان دادند؛ «این دستگاه مقاصد غیر نظامی و عمدتا هواشناسی دارد و به علت عوامل بیرونی وارد آمریکا شده است که از این بابت متاسف هستیم.» این واکنش، همراه با لحنی که از جانب پکن غیرمعمول است نشان از نوعی عذرخواهی داشت.

اکنون، تقریبا دو هفته بعد از اینکه آمریکا اولین بالون چینی را سرنگون کرد، واکنش ها در چین به این حوادث متفاوت است؛ از خشم و عصبانیت گرفته تا حدس و گمان‌های عامیانه.

رسانه‌های دولتی که عمدتا از پوشش خبری این موضوع خودداری کرده بودند، پس از پذیرش دولت، موضعی تدافعی اتخاذ کردند.

به عنوان مثال، «چاینا دیلی» در گزارشی مدعی شد که «این دروغ ساختگی بالون، وصله‌ای است که به چین نمی‌چسبد.» «گلوبال تایمز» چاپ پکن نیز، با درخواست از ایالات متحده مبنی بر اینکه «در اصلاح روابط با چین صادقانه‌تر عمل کند»، این کشور را به اقدامات تحریک‌آمیز علیه چین متهم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین می‌گوید آمریکا غیرمسپولانه رفتار کرده است

از آن سو، این موضوع از نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز پنهان نمانده و بسیاری این شیء را «بالون سرگردان» نامیده‌اند که اشاره‌ دارد به رمان و فیلم علمی-تخیلی «زمین سرگردان».

واکنش‌ها از سوی پکن زمانی تندتر شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده خود را به چین لغو کرد. مقامات چینی مدعی شدند که «بعضی از سیاستمداران و رسانه ها در آمریکا برای تخریب و بدنام کردن چین در تللاشند». در همان روز، ایالات متحده خبر سرنگونی این بالون را منتشر کرد که باعث خشم بیشتر چینی‌ها شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، این اقدام را غیر قابل قبول و آن را «واکنشی بیش از حد» از سوی آمریکا دانست. او در پاسخ به این پرسش که آیا چین درخواست بازگرداندن بقایای بالون را می‌دهد، گفت: « این کشتی هوایی متعلق به چین است، نه آمریکا.» در ادامه ،مقامات چینی اعتراض رسمی خود را به سفارت آمریکا در پکن اعلام کردند.

این صحبت‌ها در کنار واکنش ملی‌گرایان تندرو چینی، نشان از عصبانیت شدید پکن داشت. هو شی‌جین، سردبیر سابق «گلوبال تایمز»، معتقد است که ایالات متحده به جای سیاسی کردن این موضوع باید با منهدم کردن این بالون به این اتفاقات پایان دهد. چرا که به باور آقای هو، واشنگتن توانایی کشف واقعیت و در ادامه حل این موضوع را ندارد.
حدس‌ها و تردیدها

پس از مشاهده دومین شیی ناشناس در آسمان آمریکا، گمانه‌زنی‌ها نیز افزایش یافت. بازار شایعات زمانی داغتر شد که روزنامه «دِ پیپر» خبری را در باره یک شیء ناشناس منتشر کرد که در سواحل استان شرقی شاندونگ در حال پرواز بود.

در همین حال به ماهیگیران محلی هشداری داده شد مبنی بر اینکه نیروی هوایی چین در حال آماده شدن برای شلیک به این شیء است. با اینکه بعضی از رسانه‌ها این خبر را بازتاب دادند، اما رسانه‌های نزدیک به دولت آن را پوشش ندادند و همین موضوع باعث عمیق‌تر شدن شبهه‌ها شد.

چرخش چینی روایت

روز دوشنبه (بیست و چهار بهمن)، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: «مواردی از ورود غیر قانونی نیروی هوایی آمریکا به آسمان دیگر کشورها هم کم اتفاق نیفتاده است.» او با اشاره به حضور بالون‌های آمریکایی در آسمان کشورش افزود که «پرواز تمامی این بالون‌ها بر فراز آسمان چین بدون اجازه پکن بوده است.»

وان ون‌بین اضافه کرد: «طرف آمریکایی به جای متهم کردن چین، در ابتدا باید با صداقت رفتار کند.»

همزمان، رسانه‌های دولتی چین، تمرکز خود را بر اتفاقات خارج از موضوع گذاشته‌اند. به عنوان مثال، «قطاری حامل مواد خطرناک در ایالت اوهایو از ریل خارج شده است.» با اینکه این حادثه در اوایل ماه فوریه در آمریکا رخ داده بود، اما خبرگزاری‌های چینی پوشش گسترده‌ای را به این موضوع اختصاص دادند.

پس از آن، در باره این موضوع به،شدت در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌شود. به طوریکه، هشتگ قطار اوهایو در شبکه اجتماعی «ویبو»، نمونه چینی توییتر، تا امروز صبح (سه‌شنبه) بیش از ۶۹۰ میلیون بار همرسانی شده است و از هشتگ آن بیش از ۴۰ میلیون بار استفاده شده است. کاربران چینی، از این حادثه به عنوان یک بحران محیط‌ زیستی نام می‌برند. پستی که سه هزار بار لایک شده نشان از نوعی چرخش روایت توسط رسانه‌های چینی دارد:

«تازه معلوم شده که از بادکنک سرگردان برای کاهش گرمای هوای اوهایو استفاده شده است.»

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.