عنکبوت: حشره معروفى است که تار مىتند، این لفظ فقط دو بار در قرآن مجید آمده است، آن بر واحد و جمع و مذکر و مؤنث گفته مىشود عنکبوت ۴۱
نکته ها
به مناسبت این آیه، این سوره، عنکبوت نام گرفته است.
از افلاطون نقل شده که مگس حریصترین حشره است که براى معاش خود روى ترشى، شیرینى، آلودگى وزخم مىنشیند؛ ولى عنکبوت در گوشهاى مىتند وقناعت دارد، جالب این است که خداوند فعّالترین وحریصترین حیوان را طعمه گوشهگیرترین حیوان قرار مىدهد، مگس با پاى خود به سراغ عنکبوت مىرود و او با تارهاى خود مگس را شکار مىکند.
پیام ها
۱- استفاده از مثل، یکى از بهترین شیوهها در تعلیم و تربیت است، مَثَلُ الَّذِینَ …
و بهترین مثالها، مثالى است که در همهى زمانها و مکانها و براى همهى اقشار مردم ملموس باشد. «کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ»
۲- بناى شرک، مانند خانهى عنکبوت سست و بىاساس است. مَثَلُ الَّذِینَ … کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ …
۳- عنکبوت، در اماکن متروکه خانه مىسازد؛ شرک نیز در روحهاى دور از خدا جا گرفته و تأثیر مىگذارد. «دُونِ اللَّهِ- کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ»
۴- خانهى عنکبوت، تنها اسم خانه را دارد؛ غیر خدا نیز اسمهایى بیش نیستند.
«دُونِ اللَّهِ- أَوْهَنَ الْبُیُوتِ»
۵- عنکبوت، در عالم خود خیال مىکند که خانه دارد و خانهاش در برابر حوادث مقاوم است؛ مشرک نیز به چنین توهّمى دچار است. «أَوْهَنَ الْبُیُوتِ»
۶- ولایت الهى، بنیانى مرصوص و بنایى آهنین دارد، «کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ» «۱» امّا ولایت غیر خدا، بسیار سست است. «أَوْهَنَ الْبُیُوتِ»
۷- گاهى انگیزهها، خیالات و دوستىها، مانع فهمیدن حقّ است. «لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ» (چنانکه مىگویند: «حب الشىء یعمى و یصم»، برخى علاقهها انسان را
دوستی تار عنکبوتی
دوستی ما همچون تارهایی ضعیف و ناپایدار بود که عنکبوتی بر هیچکس دیگر زنجیرها نخواهد زد. ابتدا آن تارها با زیبایی خاص خود، احساسات ما را خویشتن سازیدند و همراهی با هم برای ما معنا پیدا کرد.
اما زمانی که بادی عصیانآور بر انتهای تارهای دوستی زد، همه چیز فاش شد. آیا آن تارها واقعاً برای ما وجود داشتند؟ یا تنها اندازهی کوچکی از عنکبوتی بیایستاده بودند که در هر لحظه ممکن بود خنجر خیانت بسوزند؟
زمانی که تارهای دوستی سست به تنمان پی